Forrás: Getty

Lakáshitel átvitele másik ingatlanra – Nézzük, mit kell tudni róla!

Lehetséges a lakáshitel átvitele másik ingatlanra?

Igen, a lakáshitel átvitele egy másik ingatlanra lehetséges, bár körülményes művelet. Rengeteg okból kifolyólag szorulhatunk erre, ezért nem árt tisztában lenni az alapokkal. A leggyakrabban ingatlan adásvétel szokott az ok lenni, amiért át szeretnénk vinni a lakáshitelünket egy másik lakásra. A folyamatot fedezetcserének nevezik hivatalosan, azaz a jelenlegi ingatlan fedezetét megszüntetik, és helyette egy másik ingatlan kerül a hitel fedezeteként.

Mikor vehető igénybe a fedezetcsere?

Fontos, hogy a lakáshitelt csak akkor tudjuk másik ingatlanra áttenni, ha az új ingatlan hasonló vagy magasabb értékű, mint a már meglévő ingatlanunk. Az ingatlanok minimum értékének külön-külön 5 millió forintnak kell lenniük. Fedezetként csak lakóházat fognak elismerni, tehát egy üres telek, vagy üdülő, nem vonható be a fedezetcserébe. Az ingatlannak továbbá Magyarországon kell lennie, per- és tehermentesen, egy olyan településen, ahol minimum 500 fő a lakosok száma. A fedezetcseréhez szükséges, hogy továbbra is megfeleljünk a hitel feltételeinek, mert enélkül nem megvalósítható a folyamat. Ilyen feltétel például mindkét ingatlan tulajdonosának beleegyezése a hitel átvitelbe, valamint nem lehetnek tartozásaink és elmaradásaink a bank felé. A másik nagyon fontos dolog, hogy a meglévő ingatlanunknak továbbra is el kell bírnia az adósságunkat.

Mi a folyamata?

Általában bankonként eltér, hogy milyen adminisztráció és milyen feltételek teljesítése szükséges a hitel átviteléhez, de szerencsére minden bankban megvalósítható a lakáshitel átvitele másik ingatlanra. Van olyan bank, ahol szerződésmódosítási díjat kell fizetni, és ezzel megoldható a folyamat, de olyan is van, ahol komplett új ügyként kezelik, ilyenkor minden hitelhez szükséges papírból újat kell csináltatnunk. Ezeken felül szükségünk lesz értékbecslésre mind a meglévő, mind az új ingatlanunk esetében. A papírokat és szerződéseket közjegyzővel kell majd hitelesítenünk. Az biztos, hogy a sok papírmunka plusz költségekkel jár, tehát ezt mindenképp vegyük számításba.

Milyen nyomtatványok szükségesek a folyamat elindításához?

A folyamat beindításához a bank több formanyomtatványt fog bekérni. Ez pedig fedezetcsere kérelem, a régi és az új ingatlan értékbecslésének igénylése, a két ingatlan térképmásolata, és a tulajdoni lapok.

Iratkozz fel hírlevelünkre!
Hozzájárulok, hogy a Fundamenta-Lakáskassza Kft. és a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. hírlevel(ek)et (reklám) küldjön számomra az Adatvédelmi Tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően.