Az október 27-én kezdődő Terápia című sorozat második évada számtalan meglepetéssel, új helyszínekkel várja nézőit. Egyelőre nem árulhatjuk el a történet szempontjából fontos részleteket, azt viszont igen, hogy az új szereplők mellett új helyszíneken folytatódik a történet.
Névjegy
Asztalos Adrien építész, díszlettervező
- Szegeden született, Békéscsabán járt középiskolába, a BME Építész Karán szerzett diplomát
- Házas, kislánya 7 éves
- Legismertebb filmes munkái: Pál Adrienn (2010), Taxidermia (2006)
- Legismertebb televíziós munkái: Terápia második évad (2013), Hacktion negyedik évad (2013), Szálka (2011), Téged akarlak (2010), Szulák-show (2008)
- Készített színházi díszleteket, és számtalan reklámfilm berendezését tervezte
– Mennyiben hasonlítanak az új díszletek a korábbiakhoz?
– Végignéztem a teljes első évadot, hogy olyan terveket készíthessek, amelyek illenek a két pszichológus, András és Ágnes karakteréhez. Talán annyiban hasonlít a két évad díszlete, hogy mindkettőben ugyanazoknak a karaktereknek kell otthonosan mozogniuk, a terek harmonikusan illeszkednek a megformált személyiségekhez. Az idei forgatókönyv új környezetbe helyezi a szereplőket, ami lehetőséget adott a kísérletezésre.
– Követted az eredeti, izraeli koncepció elképzeléseit?
– Nem, mindenben szabadkezet kaptam. Ugyanakkor össze kellett hangolni mindazt, ami az én fejemben megszületett, és amit a rendezők (a második évadban Enyedi Ildikó és Gigor Attila mellett Nagypál Orsolya is rendez epizódokat – a szerk.) gondoltak ki. Nem mellesleg az HBO-t is érdekelte a tervezési folyamat.
– Eltér a végleges díszlet az eredeti elképzeléseidtől?
– A látványterveket számítógépen 3D-ben készítettük el. Azokon a részleteken változtattam, amelyekről a rendezők úgy gondolták, hogy nem igazán illeszkednek a szereplőkhöz. Az alapvető koncepciót a rendezők és az HBO is azonnal elfogadta. A hosszú munkafolyamat alatt szinte a gyermekemmé vált a létrejött tér, nehéz volt egy-egy kedvelt motívumtól megválnom. András rendelőjének egyik falfelületére freskószerű festést képzeltem el, oda végül falikárpit került. Szerettem volna bontott ajtót szekrény tolóajtajaként újragondolni, a többiek ezt túlságosan designelemnek érezték. A konyhát a nappali háttereként, azzal egy légtérbe terveztem, amit aztán rendezői kérésre külön térré alakítottunk át.
– Építészként testhezálló feladat díszleteket tervezni?
– Jó alap hozzá, persze nem mindegy, mit tervezek. Budapesti belvárosi lakást műteremben kialakítani abszolút testhezálló feladat. Mivel a Terápia epizódjai majdnem mindig azonos helyszínen játszódnak, a tervezésnél fontos szempont volt, hogy a terek ne váljanak unalmassá. A párbeszédek közben többnyire két oldalról, a pszichiáter és a páciens szemszögéből látjuk a díszleteket. Az első hetekben András rendelőjében változnak a látványelemek, amiről most még nem mondhatok többet. A nézők észre fogják venni. És Wayne (Wayne Henry, a sorozat executive producere – a szerk.) ötlete, a mozgó vetített háttér is még látványosabbá teszi a tereket.
– Az új részek vadonatúj díszletek között játszódnak. Semmi sem maradt meg az előző évadból?
– Dargay magával viszi a kanapéját, de áthúzva. Egy ilyen hosszú forgatás alatt nagyon fontos, hogy a szereplők jól érezzék magukat a díszletek között. Mácsai Pál hosszú órákat töltött ugyanabban a fotelben, ezért ezt a bútordarabot a személyére szabva készítettük el, hogy minél kényelmesebb legyen számára.
– Mi jelentette a legnagyobb kihívást?
– Stúdióban forgattunk több mint két hónapig, így hamar kiderül, hogy mennyire jól használható vagy éppen nem használható a díszlet. Úgy gondolom, a filmezés szempontjából is sikerült a tereket megfelelően elkészíteni. A stáb jól érezte magát, szerettek benne dolgozni, volt elég hely, de a díszletek mégsem váltak „lötyögőssé”. Meg tudtuk valósítani, hogy a képek feszesek legyenek, de a munkát se korlátozzuk.
– Ágnes rendelőjét is felújítottátok…
– Igen, az is egészen más jellegű lett. Tetőtéri lakást terveztem, hogy ne csak a függőleges falakat lássa a néző, hanem a tetőtérből adódó ferde vonalak is megjelenhessenek. Izgalmas tér lett, amelyben a törtfehér szín dominál. A mennyezeti lambéria, a hajópadló is fehér, amit itt-ott megtör egy-egy hangsúlyos, például narancssárga színfolt. A belvárosi tetőtéri hangulathoz itt is sokat hozzáad a háttérvetítés.
– A valóságban is éppen felújítasz.
– Vásároltunk egy század elejei budai lakást, ami azért tetszett meg nagyon, mert szinte érintetlenül maradt meg benne minden. A fűtéshez és a villanyvezetékekhez sem nyúltak hozzá, ezeket mindenképpen ki kell cseréltetni. Most még a rombolás folyamata zajlik, de a fejemben megvan a végső kép, és az szerintem szép lesz.
– Melyik stílus áll hozzád a legközelebb?
– Nagyon mutatós tud lenni egy abszolút minimalista, modern belső tér vagy egy loft lakás, de még az ipari belsők is. Lenyűgöznek a klasszikus kastélyok a maguk antik berendezési tárgyaival, de szeretem az eklektikus, vegyített dolgokat is. Ha ügyesen, jó érzékkel a helyére kerül minden, akkor abból nagyszerű dolgok születhetnek. n









