Iskolakezdéskor gyakran rádöbbenünk, hogy megint egy kicsit összement a lakás: eggyel több könyvkupac, szaporodó füzetek, bekötőfóliák, újabb festék-gyurma-filctoll-készlet. Jó, ha ezeknek külön tárolót alakítunk ki, de a legegyszerűbb mód klasszikusan az íróasztal. Ez kis és nagy gyerekeknél is hasznos bútordarab: az önálló élettér sok mindenre megtaníthat.
1. Rendszer kialakítása
Ne nézz bele!
Nagy lehetőség, ha van egy kulcsos fiók az asztalban az igazi titkos kincsek számára, de ha nincs, akkor se kotorásszunk engedély nélkül a gyerek cuccai között. A szelektálást, alaposabb rendrakást is mindig vele végezzük. Sokszor nehéz elnézni az íróasztalon tornyosodó kupacot, de ne legyünk erőszakosak. Nem biztos, hogy a rend és a rendszer ugyanazt jelenti egy gyereknek, mint a felnőttnek. Ha már saját tulajdon, akkor hadd legyen saját birodalom is!
Kisebbeknél jó, ha segítünk az íróasztal rendszerezésében: adjunk ötleteket, hogyan célszerű tárolni az egyes dolgokat. A fiókokra ragasztott matrica vagy kép segíti a kisgazdákat a tájékozódásban. A nagyobbak maguk alakítsák ki saját dolgaik rendszerét. Célszerű az iskolai és az otthoni eszközöket külön tárolni, sőt kell egy zug a még használaton kívüli tanszereknek is, hogy szükség esetén év közben ne kelljen azonnal a boltba menni, ha valami elfogy. A fiókok belsejében használjunk elválasztókat, akár boltban vásárolt speciálisat, akár saját készítésű kartonfalakat. Nagyszerűen beválnak a sokféle méretben és alakban kapható konyhai tárolódobozok, vagy az apróságoknak a jégkrémes dobozok is. A cipőskarton mindenkor jól jön a rendszerezésnél – bár a legtöbb íróasztalfiókba túlméretes, de elfekvő dolgokat az asztal alatt is elhelyezhetünk benne.
2. Hogy szívesen használják
Kisgyerekeknél a mesefigurás, nagyobbaknál a sportolók, sztárok képével díszített iskolaszerek a legsikeresebbek. Mégis érdemes egy-egy délutánt, estét rászánni a saját készítésű kiegészítőkre, mert azokat szívesebben és büszkébben fogják használni a gyerekek. A legegyszerűbb és legszükségesebb a ceruzatartó: saját rajzzal, dekupázs-technikával, matricával díszítve egy egyszerű konzervdobozt is varázsossá tehetünk. Ha többet, többféle méretben összeragasztunk, máris egy komplett tárolórendszer várja a sokféle kincset. Papírdobozokat csomagolóanyaggal, szalvétával bevonva színes, jókedvű eszköztárolót kapunk. Egyedivé tehetjük a fadobozt dekorfestékkel, vagy az egyszerű fehér mappát naptárképpel dobhatjuk fel. Sőt, ha kedv és idő akad rá, a füzetek elejét kidíszíthetjük akármilyen rátéttel, amit aztán a bekötőfólia fog kellően időtállóvá tenni.
3. Sokféle lehetőség
A munkaasztal mellett jó, ha van egy kis parafatábla, ahova az órarend, hetirend, fontosabb telefonszámok, és a legszebb alkotások kikerülhetnek. A faliújság is lehet rendszer-tanító: ha a gyerek követi az évszakokat, ünnepeket a „kirakatával”, jobban át is éli azokat. Hasznos kiegészítő a kislámpa, akár falra szerelt, akár asztali állólámpa formájában. Sokaknál bevált kiegészítő az asztalra helyezett könyöklő, mert védi azt a sérülésektől, de vigyázzunk, mert erősen figyelemelterelő lehet.
4. Rend a lelke
A rend kérdése nem is olyan egyértelmű, mint ahogyan hangzik. Számos kutatás bizonyítja, hogy rendben könnyebb tanulni, hatékonyabban lehet dolgozni, és gyorsabban haladni. Más tanulmányok viszont arra jöttek rá, hogy a rendetlenség közepette végzett munka fokozza a kreativitást, és színesebb gondolatokra inspirál. Akármelyik tézist hisszük is el, érdemes egy alapszintű rendtartást megkövetelni a gyerektől. Az alkotás során keletkezett szemetet vigye el a kukába, a tanszereit tegye be a fiókokba, a ceruzáit hegyezze maga, a táskájába naponta pakoljon be. n